niedziela, 11 listopada 2012

Magia analogowej fotografii, a swiat zdjęć cyfrowych, czyli wczoraj, a dzisiaj.

Byłem małym chłopcem, kiedy zainteresowało mnie w jaki sposób to co widzę przez mały wizjer aparatu po jakimś czasie widzę na prostokątnym skrawku papieru. W owych czasach fotografia nie była tak prosta i dostępna jak dzisiaj. Negatywowe filmy, wywoływanie zdjęć, długie oczekiwanie nim 36-cio klatkowa rolka dobiegnie końca i zostanie oddana do zakładu fotograficznego. To była dla mnie prawdziwa magia.
To oczekiwanie na efekt, popularne „wyszło czy nie wyszło”. Dziś wciskam spust nafaszerowanej elektroniką lustrzanki i w ułamku sekundy mogę przeanalizować kadr, rozkład cieni, glebie ostrości, balans bieli. Wystarczy jeden rzut oka na wyświetlacz LCD i z wykorzystaniem powiększenia obrazu analizuję skrawek po skrawku cyfrowego obrazu.
Gdzie tu magia ? No cóż, ale czasu się cofnąć nie da. Na pewno postęp czasu i cyfrowa fotografia zrobiły ogromny postęp jak dla mnie, dziś pracującego jako zawodowy fotograf ślubny, jednak coś umarło. Umarła w fotografii magia, dziś fotografia nie pachnie tak jak kiedyś. Oczywiście i dziś można cofnąć się w czasie. Analogowe aparaty z minionej epoki są dziś dostępne za marne grosze, aż żal bierze jak widzę modele o których kiedyś mogłem tylko marzyć, a dziś są na wyciągnięcie ręki za śmieszne pieniądze. Można nabyć aparat, załadować rolkę filmu i poczuć magie. Czyżby ? Niestety my też się zmieniamy. 
Dziś mam wiedzę inną niż kiedyś kiedy byłem amatorem. Inaczej odbieram fotografię, mam inne oczekiwania i przyzwyczajenia. Mimo nostalgicznego wzdychania za analogową fotografią dziś to nie jest świat dla mnie. Idąc z duchem czasu, będąc jak wielu uzależniony od internetowego świata i ja poległem dla cyfry. Jej wygoda jest niezaprzeczalna. Szybko wyleczyłem się z powrotów do fotografii tradycyjnej. Ten etap zamknąłem na zawsze. Niech pozostanie w obszarze jakże miłych wspomnień. Czasami tylko z uśmiechem na twarzy lubię posłuchać trzasku zwalnianej analogowej migawki. Tyle mi wystarczy.

fotografia ślubna w mieście Wrocław

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz