poniedziałek, 7 stycznia 2013

Photoshop i Lightroom, jako profesjonalne narzedzia w rekach zawodowego fotografa

Z oprogramowaniem firmy Adobe jestem związany od początku mojej styczności z fotografią cyfrową. Wiele lat przedtem fotografowałem tylko analogowo. Cyfry nie było, a jak się pojawiła w świecie fotografii była czymś tak dla mnie fikcyjnym jak opowieści o elfach. O fotografii cyfrowej w prasie pisano lekko jak w powieściach science fiction. No cóż. Fotografia cyfrowa skutecznie zdominowawszy rynek i już prawie zupełnie wyparła z użytkowania klasyczna fotografię na materiałach analogowych.
Moje pierwsze kroki w świecie zdigitalizowanym polegały na próbach zeskanowania, marnej jakości skanerami, moich negatywów i slajdów. Pierwsze próby publikacji w internecie. Wtedy właśnie pierwszy raz miałem styczność z programem Adobe Photoshop. Jak mnie pamięć nie myli bodajże w wersji 6.
Obecnie Photoshop to narzędzie potężne. Chyba żaden fotograf ślubny nie wyobraża sobie bez niego pracy. Można powiedzieć, iż firma Adobe ma monopol na rynku przetwarzania obrazu. Photoshop to narzędzie głównie dla grafika, choć oczywiście jest skutecznie użytkowane przez fotografów. Dla fotografików stworzono bardziej przyjazny (jak przyszło mi się z czasem przekonać) program Lightroom.

lightroom, adobe, fotograf

Przez długi czas byłem zagorzałym przeciwnikiem LR'ma. Z uporem maniaka wykorzystywałem tylko CS'a. W momencie, kiedy firma Adobe wprowadziła najnowszy dodatek do wywoływania rawów Camera RAW, miałam spory dylemat. Zaktualizować CS,a do najnowszej wersji by móc korzystać z dobrodziejstw nowej wywoływarki, płacąc ok 1tyś zł za aktualizacje, czy też być może przeprosić się z LR'mem, kosztującym ok . 500 zł za pełny program, a nie tylko za aktualizację. No cóż, kiedyś przychodzi czas na zmiany. Zainwestowałem w nowy program i zacząłem jego naukę.
Dziś mogę śmiało powiedzieć, że w mojej pracy jako fotograf Wrocław skorzystałem na tej zmianie. Zaoszczędziłem polowe kwoty jaka wydałbym w aktualizację Photoshopa, a dodatkowo otrzymałem soft ze świetnym systemem zarządzania zdjęciami, z najnowszą wywoływarką zdjęć. Do tego praca w LR'mie niesamowicie przyspiesza obróbkę dużej ilości materiału.
Nie twierdze, że LR zastępuje CS, to dwa różne programy, jednakże na pewno jeśli zawodowy fotograf chce przyspieszyć swój system pracy zainwestować w oba programy. Inwestycja z pewnością się opłaci.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz